کتاب «Designing Interactive Strategy: From Value Chain to Value Constellation» نوشته ریچارد نورمن و رافائل رامیرز به بررسی چگونگی ایجاد ارزش در محیط رقابتی و بهسرعت درحال تغییر میپردازد. این کتاب چارچوبها، مدلهای مفهومی و ایدههای حاکمی را ارائه میدهد که به مدیران شرکتها کمک میکند فرصتهای جدیدی برای ایجاد ارزش به مشتریان را شناسایی و این ارزش را با سود برای خودشان همراه کنند.
نویسندگان، مفهوم زنجیره ارزش را درمقابل مجموعه ارزش توضیح میدهند و استدلال میکنند که در بازار پویای امروزی، کسبوکارها باید مفهوم مجموعه ارزش را بپذیرند. این مفهوم شامل بازآرایی نقشها و روابط بین بازیگران مختلف (تامینکنندگان، شرکا، مشتریان) برای ایجاد ارزش از طریق ترکیبات و تعاملات جدید است.
کتاب بر اهمیت استراتژی تعاملی تاکید میکند، جایی که شرکتها بهطور مداوم استراتژیهای خود را براساس تعاملات با سایر بازیگران بازار تطبیق و تکامل میدهند. این رویکرد به کسبوکارها اجازه میدهد انعطافپذیرتر باشند و نسبت به تغییرات محیط بازار پاسخگویی بیشتری داشته باشند.
به گفته نویسندگان کتاب، شرکتهای موفق فقط ارزش اضافه نمیکنند؛ بلکه ارزش را بازآفرینی میکنند و نقشها و روابط بین مجموعه از بازیگران را مجددا خلق میکنند.
نوآوری، محرکی کلیدی در مدل مجموعه ارزش است. شرکتها باید بهصورت مداوم، چه از طریق محصولات، خدمات و چه از طریق مدلهای کسبوکار جدید، دنبال راههای جدید برای خلق ارزش باشند. نویسندگان مثالهایی از شرکتهایی ارائه میدهند که از این استراتژیها برای پیشیگرفتن از رقبا استفاده کردهاند.
کتاب بر نیاز به انعطافپذیری استراتژیک تاکید میکند که به شرکتها اجازه میدهد تا استراتژیهای خود را با تغییر شرایط بازار تطبیق دهند. این انعطافپذیری برای حفظ مزیت رقابتی در چشمانداز بهسرعت درحال تحول کسبوکارها حیاتی است.
منبع: