مقاله «Digital financial inclusion: evidence from Ukraine» که در شماره سوم دوره شانزدهم مجله «Investment Management and Financial Innovations» منتشر شده اثر دیجیتالسازی بر فراگیری مالی در اوکراین را بررسی میکند. نویسندگان این مقاله میخواهند میزان فراگیری مالی را در این کشور ارزیابی کنند. هدف آنها درواقع شناخت موانع اصلی دسترسی به خدمات مالی است. اینکه ببینند اتصال جمعیت بزرگسال این کشور به خدمات مالی رسمی از طریق کانالهای دیجیتال نوآورانه چقدر امکانپذیر است.
این مطالعه با استفاده از رویکردهای متدولوژیک بانک جهانی و شاخصهای فراگیری مالی G20 به مقایسه دسترسیپذیری خدمات مالی در اوکراین با کشورهای دیگر میپردازد و بر نیاز به رفع موانع غیرقیمتی در راه دستیابی به فراگیری مالی رسمی تاکید میکند.
این مطالعه نشان میدهد که جمعیت محروم از خدمات مالی اوکراین از 59 درصد در سال 2011 به 37 درصد در سال 2017 کاهش یافته است. بیاعتمادی به نهادهای مالی، هزینه در ظاهر بالای خدمات و فاصله فیزیکی تا نهادهای مالی، از جمله دلایل اصلی محرومیت از خدمات مالی در این کشور هستند. با وجود کاهش نسبت شعبههای بانک به هر 100 هزار بزرگسال در اوکراین، روندی مثبت در افزایش تعداد خودپردازها مشاهده میشود که شرایط پرداخت را بهبود بخشیده است. دسترسی به خدمات مالی از طریق کانالهای مرسوم حدود 60 درصد است، درحالی که اتصال جمعیت به خدمات مالی رسمی از طریق کانالهای دیجیتال کمتر از 10 درصد است.
نویسندگان اشاره میکنند که افزایش پذیرش نوآوری مالی، نیازمند اطمینان بیشتر به نهادهای مالی و مدیریت ریسک بهبودیافته برای مشتریان و نهادهای مالی دخیل در پیادهسازی و استفاده از نوآوری مالی است. نویسندگان چند جهتگیری را در سیاستگذاری برای بهبود دسترسیپذیری نوآوارانه به خدمات مالی پیشنهاد میدهند که از جمله میتوان به حذف موانع خدمات مالی، نظارت بر تعرفههای خدمات، توسعه زیرساخت، بهبود دسترسیپذیری فیزیکی، ایجاد سیستمهای تایید هویت از راه دور و ایجاد محیط رگولاتوری مساعد برای تعامل بانکها و نهادهای مالی غیربانکی اشاره کرد.
درمجموع این مقاله عدم توازن در زیرساخت خدمات مالی اوکراین و نرخ نفوذ نسبتا کم خدمات مالی دیجیتال در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و دارای درآمد متوسط را نشان میدهد و خواهان انجام اقداماتی برای رسیدگی به این مسائل و بهبود فراگیری مالی در اوکراین میشود.
منبع: