مقاله «مدلسازی فراگیری مالی و اثرات آستانهای آن بر رشد اقتصادی کشورهای عضو اوپک» که در سال 1399 در دوره 10، شماره 32 فصلنامه اقتصاد کاربردی منتشر شده به بررسی آثار فراگیری مالی بر رشد اقتصادی کشورهای عضو اوپک میپردازد. فراگیری مالی به عنوان یکی از عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی منابع را از بخشهای دارای مازاد به بخشهای دارای کسری تخصیص میدهد که به گسترش پسانداز و سرمایهگذاری منجر میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که حد آستانهای فراگیری مالی 0.99 است. مفهوم این حد آستانه آن است که در فراگیری مالی، کمتر از 0.99، افزایش، اثر منفی بر رشد اقتصادی کشورهای اوپک دارد، اما در دولتهایی که این سیاست با توجه بیشتری دنبال میشود، اثر مثبت بر رشد اقتصادی دولتها قابل توجه است. این نتایج نشان میدهد که رابطه بین فراگیری مالی و رشد اقتصادی، غیرخطی است.
این مقاله ابتدا آثار مثبت و منفی فراگیری مالی بر رشد اقتصادی را بررسی میکند. همچنین به بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق، روش تحقیق، مدل و متغیرها، نتایج تحقیق و درنهایت تجزیهوتحلیل و پیشنهادهای تحقیق میپردازد.
با توجه به اینکه این پژوهش نشان میدهد رابطهای غیرخطی بین فراگیری مالی و رشد اقتصادی در کشورهای اوپک وجود دارد، به سیاستگذاران مالی توصیه میشود برای افزایش رشد اقتصادی، این رابطه را در نظر گرفته و با اتخاذ سیاستهای فراگیری مالی در مسیر افزایش رشد اقتصادی و مزایای آن گام بردارند.
همچنین این پژوهش نشان میدهد اثر متغیرهای حجم نقدینگی، سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و نرخ ارز، بر رشد اقتصادی دولتهای اوپک، مثبت معنیدار است. با توجه به این یافته، به کشورهای اوپک توصیه میشود در مسیر افزایش و مدیریت حجم نقدینگی، سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و نرخ ارز گام بردارند تا رشد اقتصادی آنها افزایش یابد. علاوهبر این، با توجه به اینکه نتایج این پژوهش نشان میدهد اثر متغیر تورم و سرمایه انسانی بر متغیر رشد اقتصادی دولتهای اوپک منفی و معنیدار است، به مسئولان اقتصادی کلان کشورهای اوپک توصیه میشود برای افزایش رشد اقتصادی، سیاستهای مبتنیبر کاهش تورم و مدیریت جمعیت را در پیش بگیرند.
منبع: