خانوادهها و مشاغل در دوران پاندمی کرونا با مشکل مواجه شدند اما در این میان، باندهای جنایتکار جرایم اقتصادی بهسرعت از این پاندمی استفاده کرده و روشهای جدید کلاه برداری را ابداع کردند. این روشهای کلاه برداری، شامل جعل هویت نیز است که این مورد، ترس مردم را موجب میشود. روشی که طی آن کلاه برداران وانمود میکنند از سازمانهای قابل اعتمادی مانند وزارت بهداشت، بیمارستان یا ادارات دولتی هستند و سعی میکنند از این طریق دست به کلاه برداری بزنند.
علاوه بر این، کلاه برداران با توجه به افزایش خرید آنلاین و دورکاری در دوران پاندمی، با جعل هویت شرکتهای تحویل کالا، جعل پلتفرمهای تجارت الکترونیک یا ارائهدهندگان پهنای باند، دست به کلاه برداری زدند. علاوه بر این، مجرمان با ارسال آگهیهای جعلی در وبسایتهای شغلی و رسانههای اجتماعی، کلاه برداری کردهاند.
اگر بخواهیم کمی واضحتر سخن بگوییم باید اذعان کنیم که این کلاه برداران صرفا افراد فرصتطلب نیستند بلکه آنها مجرمانی سازمانیافته و بیرحم هستند که از تکنیکهای پیچیده برای فریبدادن افراد استفاده میکنند تا به اطلاعات شخصی یا مالی آنها دست یابند.
باندهای جنایت کار درگیر این شیوههای کلاه برداری، از عواید حاصل از این اقدامات، برای تأمین مالی سایر فعالیتهای مضر و غیرقانونی مانند بردهداری انسان یا قاچاق مواد مخدر استفاده میکنند که باعث رنج و آسیبهای بیحد و حصر بر جامعه میشود. بنابراین وظیفه همه ما، در بخش خصوصی، مجریان قانون و دولت این است که با هم برای مقابله با این تهدید تلاش کنیم.
کارکنان بانکها در دوران پاندمی کرونا در خط مقدم محافظت از مشتریان در برابر کلاه برداری و کمک به پلیس برای دستگیری مجرمان، مسئول هستند و در این زمینه تلاش کردهاند. بر اساس گزارش UK Finance، در سال ۲۰۲۰، بانکها و مجریان قانون، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند کلاه برداری غیرمجاز را در سال ۲۰۲۰ متوقف کردند. یعنی از هر ۱۰ پوند مبلغ کلاه برداریشده، حدود هفت پوند آنها متوقف شده است.
آنچه در ذیل میخوانید گزارش سال ۲۰۲۰ نهاد مالی UK Finance درباره روشهای کلاه برداری بانکی و روشهای مقابله با آن است:
کلاه برداران از روشهای جدیدی برای کلاه برداری استفاده میکنند؛ از جمله کلاه برداری با استفاده از بهینهسازی موتورهای جستوجو و ایجاد وبسایتهای جعلی برای هدایت مشتریان به وبسایتهای کلاه برداری. معمولاً به مشتریان گفته میشود که فرمهای آنلاین را در این وبسایتهای جعلی پر کنند که از این طریق، کلاه برداران اطلاعات مالی آنها را به دست میآورند.
تماس از طرف شخصی که هویت یک شرکت سرمایهگذاری یا کارگزار واقعی را جعل کرده یکی دیگر از روشهاست. مجرمان همچنین گاهی اوقات اسناد جعلی را که در ظاهر کاملا طبیعی است ارسال میکنند تا کلاه برداری خود را طبیعی جلوه دهند یا دسترسی به پورتالهای آنلاینی را فراهم میکنند که ادعا میکنند به قربانی اجازه میدهد بر عملکرد سرمایهگذاری خود نظارت داشته باشد.
مجرمان همچنین از رسانههای اجتماعی و خدمات پیامرسانی دیجیتال برای ترویج فرصتهای سرمایهگذاری جعلی، از جمله در تجارت فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده میکنند که مورد دوم با موفقیت و هجوم مردم به بازار رمزارزهایی نظیر بیتکوین و اتریوم، برای کلاه برداران، بازار پرسودی است.
البته پاندمی کرونا هم در این میان به کلاه برداران کمک کرد، چراکه محدودیت هایی نظیر قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی منجر به افزایش قابل توجه استفاده مردم از خدمات آنلاین شد و به این ترتیب فرصتی را برای مجرمان فراهم کرد. در واقع این روزها هر کلاه برداری به نوعی از خدمات آنلاین سوءاستفاده میکند.
آخرین ارقام کلاه برداری نشان میدهد که افزایش قابل توجهی در کلاه برداریهای اینترنتی و بانکداری تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ رخ داده که تا حدودی ناشی از افزایش استفاده از این خدمات بوده است. ارقام مربوط به سال ۲۰۱۹ نشان میدهد که ۸۱ درصد از جمعیت بزرگسال در انگلیس حداقل از یک شکل بانکداری از راه دور استفاده میکنند و این احتمال وجود دارد که این میزان بالای استفاده، ناشی از پاندمی کرونا باشد. آسیبهای ناشی از این استفاده زیاد نیز افزایش یافته، به طوری که کلاه برداران به طور فزایندهای قربانیان را به طور مستقیم از طریق ارسال ایمیلهای فیشینگ هدف قرار میدهند و از تکنیکهای مهندسی اجتماعی برای ارائه رمز عبور و واردکردن جزئیات حساب بانکیشان استفاده میکنند.
صنعت بانکداری و مالی انگلیس بهشدت در تلاش است تا از مشتریان در برابر کلاه برداری محافظت کند. در عین حال با مجریان قانون نیز همکاری میکند تا باندهای جنایتکار مسئول را دستگیر و تحت پیگرد قانونی قرار دهد. رویکرد صنعت بانکداری انگلیس در مواجهه با کلاه برداریهای بانکی به شرح زیر است:
۱. سرمایهگذاری در طراحی و ساخت سیستمهای امنیتی پیشرفته برای محافظت از مشتریان در برابر تقلب، از جمله تجزیهوتحلیل معاملات بلادرنگ. این صنعت در سال ۲۰۲۰ از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند کلاه برداری غیرمجاز جلوگیری کرد.
۲. همکاری با دولت و مجریان قانون برای تعیین اولویتهای استراتژیک، بهبود پاسخ گویی و هماهنگی از طریق هیئت راهبردی جرایم اقتصادی، به ریاست مشترک وزیر کشور و نخستوزیر.
۳. هماهنگی برای پاسخ مشترک به جرائم اقتصادی و بهاشتراکگذاری اطلاعات تهدیدات نوظهور با مجریان قانون، ادارات دولتی و تنظیمکنندگان مقررات از طریق مرکز ملی جرائم اقتصادی.
UK Finance .۴ با دولت، مجریان قانون و تنظیمکنندگان مقررات همکاری میکند تا یک برنامه اقدام پیشرفتهتر برای مبارزه با کلاه برداری بانکی ایجاد کند.
۵. بهاشتراکگذاری اطلاعات در سراسر صنعت بانکداری و مالی درمورد تهدیدهای نوظهور، نقض دادهها و جزئیات کارتهای بانکی بهخطرافتاده از طریق واحد اطلاعات مالی بریتانیا. در سال ۲۰۲۰، تعداد دو میلیون و ۱۰۰ هزار شماره کارت بانکی بهخطرافتاده از طریق شرکای استراتژیک مجری قانون دریافت و منتشر شد تا صادرکنندگان کارتهای بانکی بتوانند اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از مشتریان انجام دهند.
۶. این صنعت با مجری قانون همکاری میکند تا از طریق ابتکاراتی مانند پروتکل بانکی، کلاه برداری را متوقف کند. این طرح به کارکنان شعب بانکها اجازه میدهد زمانی که فکر میکنند از مشتری کلاه برداری میشود، به پلیس هشدار دهند. این طرح ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار پوند کلاه برداری را متوقف کرد و منجر به دستگیری ۲۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ شد. از زمان اجرای این طرح در سال ۲۰۱۶ نیز ۸۴۳ نفر شدهاند. این طرح در حال حاضر در حوزه بانکداری تلفنی و آنلاین در حال گسترش است. این دو حوزه نیز به طور ویژه برای مشتریانی که به دلیل محدودیتهای قرنطینه ویروس کرونا نتوانستهاند به شعبه خود مراجعه کنند، بسیار مهم بوده است.
۷. تأمین مالی کامل یک واحد پلیس متخصص «واحد اختصاصی کارت بانکی و جرائم پرداخت» که با گروههای جنایتکار سازمانیافته مسئول کلاه برداریهای مالی و کلاه برداری مقابله میکند. این واحد در طول سال ۲۰۲۰ از تقلب ۲۰ میلیون پوندی جلوگیری و ۱۲۲ مظنون کلاه بردار را دستگیر کرد. همچنین فعالیتهای اجرایی را علیه مجرمان به اجرا گذاشت. این واحد همچنین با پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای حذف بیش از ۷۰۰ حساب مرتبط با فعالیتهای کلاه برداری در سال ۲۰۲۰ کار کرده که بیش از ۲۵۰ نفر از آنها استخدامکننده پول بودند.
۸. همکاری با ارائهدهندگان پیامهای متنی و مجریان قانون برای مسدودکردن پیامهای متنی کلاه برداری از جمله پیامهایی که از بحران پاندمی سوءاستفاده میکنند. در این مسیر، هزار و ۸۷ شناسه فرستنده غیرمجاز برای جلوگیری از ارسال پیامهای متنی کلاه برداری با تقلید از سازمانهای مورد اعتماد مسدود شدهاند.
۹. همکاری با رگولاتور Ofcom برای مقابله با جعل اعداد، از جمله از طریق ایجاد یک لیست. آفکام اعلام کرده این کار به موفقیتهای چشمگیری در جلوگیری از جعل شماره تلفن سازمانهای مورد اعتماد منجر شده است.
۱۰. همکاری با Cifas در کمپین «گول نخورید»، که هدف آن اطلاعرسانی به دانشآموزان و جوانان درمورد خطرات ارائه اطلاعات بانکی آنهاست.
۱۱. همکاری با Pay.UK برای پیادهسازی یک فناوری که به ردیابی پرداختهای مشکوک و شناسایی حسابهای پولی کمک میکند.
۱۲. همکاری با Pay.UK برای اجرای Confirmation of Payee، یک سرویس بررسی نام حساب که به جلوگیری از کلاه برداریهای مجاز پرداخت فشاری کمک میکند. از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰، این اقدام به طور کامل توسط شش گروه بانکی بزرگ بریتانیا اجرا شده و از آن زمان به بعد گسترش یافته و بیش از دهها ارائهدهنده پرداخت را پوشش میدهد. بیش از یک میلیون درخواست تائیدگیرنده هر روز انجام میشود که بیش از ۹۰ درصد از حجم پرداختهای سریعتر را پوشش میدهد. انتظار میرود ارائهدهندگان بیشتری در سال ۲۰۲۱ ثبت نام کنند.
۱۳. کمک به مشتریان در برابر کلاه برداری و شناسایی نشانههای کلاه برداری.
کلاه برداری غیرمجاز از دبیتکارتها، کارتهای اعتباری و سایر موارد
خسارات ناشی از کلاه برداری در کارتهای بانکی صادرشده در بریتانیا در سال ۲۰۲۰ به ۵۷۴ میلیون و دویست هزار پوند رسید که نسبت به ۶۲۰ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹، هفت درصد کاهش داشت. دادههای مربوط به کل هزینههای مربوط به همه کارتهای بدهی و اعتباری هنوز در دسترس نیست اما گزارش برای منعکسکردن این ارقام بهروزرسانی خواهد شد.
در سال ۲۰۲۰، مجموعاً ۹۸۳ میلیون پوند کلاه برداری کارتهای بانکی و شرکتهای صادرکننده دبیت کارت متوقف شد که کاهش دو درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان میدهد. این رقم معادل ۶.۳۱ پوند در هر ۱۰ پوند تلاش برای کلاه برداری از کارت است.
این ارقام کلاه برداری در کارتهای نقدی، اعتباری، شارژی و فقط کارتهای خودپرداز صادرشده در بریتانیا را پوشش میدهد. ضررهای ناشی از کلاه برداری کارت نقدی به پنج دسته تقسیم میشود؛ خرید از راه دور، کارت جعلی، کارت گمشده و دزدیدهشده، کارت دریافتنشده و سرقت شناسه کارت. تجزیهوتحلیل صنعت نشان میدهد که بانکها و شرکتهای صادرکننده کارت در بیش از ۹۸ درصد موارد به مشتریان بازپرداخت میکنند.
نطام بانکداری انگلیس از طرق زیر با کلاه برداری کارتهای نقدی مبارزه میکند:
۱. سرمایهگذاری در سیستمهای امنیتی پیشرفته برای محافظت از مشتریان، از جمله تجزیهوتحلیل معاملات بلادرنگ و بیومتریکهای رفتاری در دستگاهها. احراز هویت قوی مشتری (SCA) برای پرداختهای آنلاین با ارزش بالاتر.
۲. توسعه ابزارهای تشخیص تقلب برای خردهفروشان، مانند فناوری 3D Secure که از خرید آنلاین کارت محافظت میکند.
۳. شناسایی سریع و ایمن جزئیات کارت بهخطرافتاده از طریق مرکز اطلاعاتی UK Finance به طوری که صادرکنندگان کارت بتوانند محافظتهایی را اعمال کنند.
۴. همکاری با دولت و مجریان قانون در گروه ویژه تقلب برای استفاده از منابع جمعی برای سرکوب کلاه برداری مالی.
۵. تأمین مالی یک واحد پلیس تخصصی، «واحد جرائم اختصاصی کارت و پرداخت» (DCPCU)، که با باندهای جنایتکار سازمانیافته مسئول کلاه برداریهای مالی مقابله میکند.
این کلاه برداری زمانی اتفاق میافتد که مجرم از اطلاعات کارت سرقتشده برای خرید چیزی از طریق اینترنت، تلفن یا پست استفاده کند. به طور کلی، تقلب در خرید از راه دور در سال ۲۰۲۰ به ۴۵۲ میلیون پوند کاهش یافت، که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، چهار درصد کاهش داشت. تقلب آنلاین علیه خردهفروشان بریتانیا در مجموع ۲۶۲ میلیون پوند در سال ۲۰۲۰ تخمین زده شد که ۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. کلاه برداری از طریق پست یا تلفن علیه خردهفروشان مستقر در بریتانیا بالغ بر ۶۴ میلیون پوند است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۲۸ درصدی را نشان میدهد.
اطلاعات نشان میدهد که کلاه برداری خرید از راه دور عمدتاً توسط مجرمانی انجام میشود که از جزئیات کارت بهدستآمده و از سرقت دادهها، مانند نقض دادههای شخص ثالث و از طریق ایمیلهای فیشینگ و پیامهای متنی استفاده میکنند. این شامل کلاه برداریهایی میشود که با جعل هویت سازمانهای مورد اعتماد مانند دولت و وزارت بهداشت در زمان پاندمی کرونا، انجام شده است. به عنوان مثال از مردم میخواهند مشخصات کارت خود را برای رزرو واکسن کووید-۱۹ وارد کنند.
مجرمان همچنین از پروفایلهای رسانههای اجتماعی برای تبلیغ فروش کالاهای تخفیفخورده به مصرفکنندگان استفاده میکنند. هنگامی که یک مشتری محصول را خریداری میکند، مجرم از جزئیات کارت سرقتشده برای خرید همان کالا از یک منبع قانونی استفاده میکند و پرداخت را از مشتری پنهان نگاه میدارد.
مجرمان به استفاده از اسکیمرهای دیجیتال برای سرقت دادههای کارت از مشتریان، هنگام خرید آنلاین ادامه میدهند. در یک حمله اسکیمینگ دیجیتال معمولی، مجرمان کدهای مخرب را به آن اضافه میکنند. وبسایتهای خردهفروش آنلاینی هم هستند که اطلاعات حساس از جمله جزئیات کارت را در مرحله تسویه حساب سرقت میکنند. سپس این اطلاعات به دامنهای ارسال میشود که توسط مجرمان کنترل میشود و از آن برای ارتکاب کلاه برداری خرید از راه دور استفاده میکنند. این حملات نشان میدهد که حفظ تدابیر امنیتی قوی توسط خردهفروشان آنلاین، از جمله اطمینانیافتن از بهروزرسانی منظم پلتفرمهای پرداخت با جدیدترین نرمافزارها، تا چه اندازه اهمیت دارد.
نظام بانکی انگلیس در حال کار روی اجرای مرحلهای از احراز هویت قوی مشتری است، قوانین جدیدی که با هدف کاهش کلاه برداری از طریق تائید هویت مشتری در هنگام خرید آنلاین با ارزش بالاتر انجام میشود.
این کلاه برداری زمانی اتفاق می افتد که یک مجرم با استفاده از اطلاعات بهدستآمده از نوار مغناطیسی، یک کارت جعلی ایجاد کند. زیانهای ناشی از کارتهای تقلبی در سال ۲۰۲۰ به حدود ۹ میلیون پوند رسید که تقریباً یک سوم (۳۲ درصد) نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشت و ۹۵ درصد کمتر از بالاترین میزان گزارششده در سال ۲۰۰۸ (۱۶۹.۸ میلیون پوند) بود. برای بهدستآوردن اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد یک کارت تقلبی، مجرمان معمولاً دستگاههای پنهان یا مبدل را به شکافهای کارت خوان دستگاههای خودپرداز و پایانههای پرداخت بدون مراقبت (UPT) مانند دستگاههای بلیت سلفسرویس در ایستگاههای راهآهن، سینماها و پارکینگها متصل میکنند.
این کلاه برداری زمانی اتفاق میافتد که مجرم از یک کارت گمشده یا دزدیدهشده برای خرید یا پرداخت (چه از راه دور یا حضوری) استفاده یا از دستگاه خودپرداز یا شعبه بانک پول خارج کند.
خسارات ناشی از کلاه برداری کارتهای گمشده و دزدیدهشده در سال ۲۰۲۰، ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۷۹ میلیون پوند در مقایسه با ۹۵ میلیون پوند سال ۲۰۱۹ رسید. تعداد این کلاه برداریها نیز بهشدت کاهش یافت. اکثر این نوع کلاه برداریها با استفاده از کارتهای بهدستآمده و با وسیله فناوری ساده انجام میشود.
این نوع کلاه برداری زمانی اتفاق میافتد که مجرم از یک کارت یا مشخصات کارت بهدستآمده، به همراه اطلاعات شخصی دزدیدهشده برای بازکردن یا تصاحب حساب کارتی به نام شخص دیگری استفاده کند. این نوع کلاه برداری به دو دسته تقسیم می شود: کلاه برداری از شخص ثالث و کلاه برداری دراختیارگرفتن حساب.
خسارات ناشی از سرقت کارت شناسایی در سال ۲۰۲۰ با ۲۱ درصد کاهش به ۲۹.۷ میلیون پوند رسید و تعداد موارد با کاهش ۳۶ درصدی به ۳۴ هزار و ۵۴۵ مورد رسید. اطلاعات نشان میدهد که محرک اصلی سرقت شناسه کارت، جمعآوری دادهها توسط مجرمان از طریق روشهایی از جمله ایمیلهای فیشینگ، متنهای کلاه برداری و سرقت نامه از صندوقهای پستی خارجی و ساختمانهای مسکونی است.
این نوع کلاه برداری زمانی اتفاق میافتد که کارتی در حین حملونقل، پس از ارسال کارت توسط صادرکننده و قبل از دریافت کارت توسط گیرنده واقعی، به سرقت میرود.
ضررهای ناشی از کلاه برداری کارت دریافتنشده، در سال ۲۰۲۰ با ۱۵ درصد کاهش به ۴.۴ میلیون پوند رسید. با این حال، حجم پروندهها هفت درصد افزایش یافت. مجرمان معمولاً داراییها را با صندوقهای پستی مشترک، مانند آپارتمانها، سالنهای دانشجویی و صندوقهای پست خارجی هدف قرار میدهند تا این نوع کلاه برداری را انجام دهند.
کلاه برداری کارت خردهفروشی در بریتانیا تمام تراکنشهایی را که شخصاً در یک فروشگاه در بریتانیا انجام میشود، پوشش میدهد. ضررهای ناشی از تقلب در خریدهای حضوری در خیابانهای بریتانیا با ۲۴ درصد کاهش در سال ۲۰۲۰ به ۴۸.۹ میلیون پوند رسید. با توجه به دورههای طولانی در سال ۲۰۲۰ که اکثر مغازهها به دلیل محدودیتهای کووید-19 بسته شدند، به طور شگفتانگیزی موارد این نوع کلاه برداری کاهش یافت. اکثر این کلاه برداریها با استفاده از تکنیکهای ساده فناوری انجام میشود و کلاه برداران راههایی برای سرقت کارت و رمز آن برای انجام تراکنشهای جعلی در مغازهها پیدا میکنند. مجرمان همچنین از روشهای مختلف مهندسی اجتماعی برای فریب قربانیان استفاده میکنند تا کارتهای خود را در جلوی خانهشان تحویل دهند که اغلب به عنوان کلاه برداری پیک شناخته میشود.
این دسته شامل آن کلاه برداریهایی است که شامل عملکرد بدون تماس در کارتهای پرداخت و دستگاههای تلفن همراه میشود. کلاه برداری بدون تماس در کارتهای پرداخت و دستگاهها همچنان کم است.
در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۷۶ میلیون پوند تقلب در تجارت الکترونیک روی کارتها انجام شد که ۶۶ درصد از کل کلاه برداریهای کارتهای بانکی و ۸۳ درصد از کل کلاه برداریهای خرید از راه دور را شامل میشود. بهخطرافتادن دادهها، از جمله از طریق هک دادهها در اشخاص ثالث مانند خردهفروشان، عامل اصلی این نوع کلاه برداری است.
این ارقام شامل تراکنشهای متقلبانهای است که در ماشینهای پرداخت پول نقد در بریتانیا انجام میشود، یا با استفاده از کارت سرقتشده یا در جایی که حساب کارت بانکی توسط مجرم در اختیار قرار گرفته است. در همه موارد، کلاه بردار باید به رمز و کارت اصلی دسترسی داشته باشد. برخی از این کلاه بردایهای ناشی از نگهداشتن رمز توسط دارندگان کارت در کیف پول، توسط سارق دزدیده و بعد از حساب کارت برداشت میشود.
بهخطرافتادن یا سرقت کارت به سه روش اصلی انجام میشود:
این دسته کلاه برداریهایی را پوشش میدهد که در خارج از کشور در کارتهای صادرشده در بریتانیا رخ میدهد. اکثر (۸۶ درصد) این نوع کلاه برداریها به تقلب خرید از راه دور در خردهفروشان خارج از کشور نسبت داده میشود. این دسته همچنین شامل مواردی میشود که مجرمان، جزئیات نوار مغناطیسی را از کارتهای صادرشده در بریتانیا میدزدند تا کارتهای تقلبی بسازند و در کشورهایی که هنوز کارتها دارای تراشه و رمز نیستند، استفاده شوند. زیان این نوع کلاه برداری برای سال ۲۰۲۰، ۱۵۹.۷ میلیون پوند بود که در مقایسه با سال ۲۰۰۸ که ۲۳۰.۱ میلیون پوند بود، ۳۱ درصد کاهش داشت.
زیان ناشی از کلاه برداری چک به ۱۲.۳ میلیون پوند در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. این زیان در سال قبل از آن ۵۳.۶ میلیون پوند بود. در همین حال حجم چکهای جعلی ۵۶ درصد کاهش یافت. کاهش تقلب در چک احتمالاً ناشی از کاهش مداوم استفاده از چک است که به نوبه خود با تأثیر محدودیتهای قرنطینه تشدید شده است.
البته صنعت بانکداری به نظارتهای داخلی برای مقابله با کلاه برداری چک، از طریق افزودن ویژگیهای امنیتی پیشرفته در چکهای تجاری برای شناسایی چکهای تقلبی در حین انجام فرایند تسویه ادامه میدهد.
همچنین نظام بانکی انگلیس به همکاری نزدیک با نهادهای قانونی برای هدف قراردادن باندهای جنایتکاران سازمانیافته که کلاه برداری از چک را انجام میدهند، ادامه میدهد. این همکاری شامل انجام پژوهشهای بزرگ و مشترک توسط واحد جرایم پرداخت اختصاصی کارتهای بانکی و پرداخت پول روی یک شبکه کلاه برداری چک در سراسر بریتانیا شد که از کسبوکارها و موسسات خیریه ۷۵۰ هزار پوند کلاه برداری کرده بود.
در مجموع ۲۳۸.۵ میلیون پوند از کلاه برداری چک در سال ۲۰۲۰ جلوگیری شد که ۵۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. این نشاندهنده این واقعیت است که سطح کلاه برداری در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.
سه نوع کلاه برداری چک وجود دارد:
خسارات ناشی از کلاه برداری بانکی از راه دور به سه دسته بانکداری اینترنتی، بانکداری تلفنی و بانکداری تلفن همراه دستهبندی میشوند. این کلاه برداری زمانی اتفاق میافتد که مجرمی از طریق یکی از این سه کانال بانکی از راه دور، به حساب بانکی یک فرد دسترسی پیدا کند و پولی را به صورت غیرمجاز از حساب منتقل کند.
کل کلاه برداری بانکی از راه دور در سال ۲۰۲۰ به ۱۹۷.۳ میلیون پوند رسید که ۳۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود. تعداد موارد کلاه برداری بانکی از راه دور با ۶۸ درصد افزایش به ۷۳ هزار و ۶۴۰ مورد رسید. این نشاندهنده تعداد بیشتری از افرادی است که اکنون به طور منظم از اینترنت، تلفن و بانکداری تلفن همراه استفاده میکنند. تلاش کلاه برداران برای سوء استفاده از این امر نیز به تبع این استفاده زیاد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹، ۸۱ درصد از جمعیت بزرگسال حداقل از یک نوع بانکداری از راه دور استفاده میکردند. علاوه بر این، پاندمی کرونا و محدودیتهای تردد و افزایش افرادی که دورکاری میکنند، باعث شد تعداد فزایندهای از مردم به سمت بانکداری آنلاین و موبایل بانک سوق داده شوند و این مسئله زمینه را برای فعالیت بیشتر کلاه برداران در این حوزه فراهم کرد.
در مجموع ۳۹۳.۸ میلیون پوند تلاش برای کلاه برداری بانکی از راه دور توسط سیستمهای امنیتی بانک در طول سال ۲۰۲۰ متوقف شد. این معادل دو پوند از هر سه پوند تلاش برای کلاه برداری است. علاوه بر این، ۱۵ درصد (۳۰.۲ میلیون پوند) از زیان تمام کانالهای بانکی از راه دور پس از این حادثه جبران شد.
نظام بانکی انگلیس به طرق زیر، در حال مقابله با کلاه برداری بانکی از راه دور است:
به طور معمول، مجرمان از طیف وسیعی از تکنیکهای مهندسی اجتماعی استفاده میکنند تا قربانیان را فریب دهند تا آنها اطلاعات شخصی و مالی خود مانند رمزهای یک بار مصرف بانکداری اینترنتی و جزئیات ورود را ارائه دهند. این تکنیکها شامل استفاده از حجم بالایی از تماسهای کلاه برداران برای جعل هویت، ارسال ایمیلها یا پیامهای متنی به قربانیان با هدف سوءاستفاده از شرایط پاندمی و جعل هویت سازمانهای مورد اعتماد مانند وزارت بهداشت و بیمارستانها، ارائهدهندگان خدمات اینترنتی و شرکتهای تجارت الکترونیک است. سپس کلاه برداران از جزئیات دزدیدهشده برای دسترسی به حساب آنلاین مشتری و انجام یک تراکنش غیرمجاز استفاده میکنند.
این واقعیت که بسیاری از مردم از خانه کار میکنند، به این معناست که آنها زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری میکنند و خرید اینترنتی بیشتری انجام میدهند، بنابراین بیشتر مستعد هستند در معرض این نوع کلاه برداریها قرار بگیرند. اطلاعات نشان میدهد که مشتریان در تمام گروه های سنی قربانی این کلاه برداریها میشوند، اما گروههای سنی جوانتر بیشترین تعداد قربانیان هستند.
در همین حال، بیش از دو سوم بزرگسالان بریتانیا (۷۲ درصد) در سال ۲۰۱۹ از بانکداری آنلاین استفاده کردند و این میزان در سال ۲۰۲۰ در نتیجه پاندمی افزایش یافته است. با افزایش استفاده از اینترنت و بانکداری آنلاین، تلاش مجرمان برای سرقت پول از طریق این کانالها نیز افزایش مییابد. مجرمان معمولاً ادعا میکنند که از یک طرف با یک سرویس فناوری اطلاعات یا ارائهدهنده خدمات اینترنتی تماس میگیرند و مشتریان را متقاعد میکنند برنامههای دسترسی از راه دور را روی رایانه شخصی یا دستگاههای لپتاپ خود دانلود و نصب کنند.
افزایش قابل توجهی در استفاده از وبسایتهای فیشینگ برای بهدستآوردن اعتبار بانکی آنلاین مشتریان مشاهده شده است. بیش از ۲۵ هزار وبسایت فیشینگ با لوگوی بانکی در سال ۲۰۲۰ شناسایی و حذف شدند که چهار برابر بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.
در مجموع ۳۲۶.۲ میلیون پوند تلاش برای کلاه برداری بانکداری اینترنتی توسط سیستمهای امنیت بانکی انگلیس در سال ۲۰۲۰ متوقف شد. این معادل ۶.۷۱ پوند از هر ۱۰ پوند تلاش برای جلوگیری از کلاه برداری است. علاوه بر این، ۱۶ درصد (۲۵.۳ میلیون پوند) از زیانهای کانال بانکداری اینترنتی پس از این حادثه جبران شد.
این نوع کلاه برداری زمانی اتفاق میافتد که مجرم به حساب تلفنبانک قربانی دسترسی پیدا کند و پولی را به طور غیرمجاز از آن خارج کند. مشابه کلاه برداری در بانکداری اینترنتی، مجرمان اغلب از تاکتیکهای مهندسی اجتماعی برای فریب مشتریان برای افشای جزئیات امنیتی حساب خود استفاده میکنند، سپس برای متقاعدکردن اپراتور تلفنبانک مبنی بر اینکه آنها صاحب حساب واقعی هستند، تلاش میکنند.
در مجموع ۵۸ میلیون پوند تلاش برای کلاه برداری تلفنی بانکی توسط سیستمهای امنیتی بانک در سال ۲۰۲۰ متوقف شد. این مبلغ معادل ۷.۸۲ پوند از هر ۱۰ پوند کلاه برداری است. علاوه بر این، ۱۲ درصد (۲ میلیون پوند) از زیانهای کانال بانکی تلفنی پس از این حادثه جبران شد.
کلاه برداری از تلفن همراه زمانی اتفاق میافتد که یک مجرم از جزئیات حساب بانکی بهخطرافتاده، برای دسترسی به حساب بانکی مشتری از طریق یک برنامه بانکی که فقط در یک دستگاه تلفن همراه دانلود شده، استفاده کند. در سال ۲۰۱۹، حداقل ۵۰ درصد از بزرگسالانی که در بریتانیا زندگی میکنند از یک برنامه بانکداری تلفن همراه یا روی تلفن یا رایانه خود استفاده میکردند که نسبت به سال ۲۰۱۵، ۳۳ درصد افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که با آشنایی بیشتر و راحتترشدن مردم با آن، این میزان افزایش یابد.
در مجموع ۹.۶ میلیون پوند تلاش برای کلاه برداری در بانکداری تلفن همراه توسط سیستمهای امنیتی بانک در سال ۲۰۲۰ متوقف شد. این مبلغ معادل ۳.۰۹ پوند از هر ۱۰ پوند تلاش برای جلوگیری از کلاه برداری است. علاوه بر این، ۱۳ درصد (۲.۹ میلیون پوند) از زیانهای کانال بانکی تلفن همراه پس از این حادثه جبران شد.