Search
Close this search box.

بررسی اهمیت همسویی و درک مشترک سهامداران در توسعه بازار

نوشته شده توسط:
خلاصه مطلب
در اقتصاد مدرن، نقش سهامداران، فراتر از مالکیت صرفا بخشی از سهام یک شرکت تجاری بوده و نقش مهمی در شکل‌دهی به حاکمیت شرکتی، توسعه بازار و رشد اقتصادی دارند. درحقیقت درک تاثیرات سهامداران در عملکرد یک شرکت تجاری برای شناخت چگونگی تکامل و عملکرد یک کسب‌وکار در بازار فعالیت، ضروری است.

در چشم‌انداز پویای کسب‌وکار امروز که با اتکا بر فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های دیجیتال، فضای پیچیده‌ای را ایجاد کرده، دستیابی به اهداف توسعه بازار، مستلزم درنظرداشتن عواملی بیش از برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی است. از جمله مهم‌ترین و موثرترین عوامل در موفقیت کسب‌وکار، همسویی و درک مشترک سهامداران در توسعه بازار، به‌عنوان یکی از نیازهای ابتدایی برای هم‌افزایی در یک مشارکت محسوب می‌شود. بدون توجه به این مسئله نیز احتمال شکست در مواجهه با موانع و مشکلات افزایش خواهد یافت.

در این مطلب، به مرور اجمالی اهمیت همسویی و درک مشترک بین سهامداران یک شرکت تجاری در پیشبرد توسعه بازار خواهیم پرداخت. برای تبیین موضوع، ابتدا مفهوم توسعه بازار را مرور می‌کنیم.

مفهوم توسعه بازار

توسعه بازار به افزایش سهم از بازار هدف در فضای کسب‌وکار موجود یا ایجاد فضای جدید در محیط آن، برای گسترش فعالیت تجاری و با هدف تحقق اهداف از قبل تعیین‌شده اطلاق می‌شود. در هر یک از این موارد، هدف آن است که نتیجه اقدامات، منجر به افزایش فعالیت تجاری و خلق ارزش برای کسب‌وکار، متناسب با هدف‌گذاری صورت‌گرفته شود.

اهمیت توسعه بازار

می‌توان گفت توسعه بازار یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت یک کسب‌وکار است، چراکه زمینه‌ساز پایداری در محیط فعالیت می‌شود. در دنیای امروز، رقابت در فضای کسب‌وکارهای گوناگون به‌سرعت درحال افزایش است و سرعت رشد فناوری باعث تغییرات گسترده در نیازهای مشتریان می‌شود. به همین دلیل، توسعه بازار به سازمان‌های تجاری کمک می‌کند تا با رشد و توسعه ابعاد گوناگون فعالیت خود، دربرابر چالش‌های اقتصادی موجود در فضای رقابت، به پایداری و ثبات دست یابند. در ادامه مهم‌ترین عواملی که به‌واسطه توسعه بازار می‌توانند موجب پایداری و ثبات در کسب‌وکار باشند، به‌طور مختصر بیان می‌شوند:

1- افزایش درآمد و سودآوری

توسعه بازار به کسب‌وکارها امکان می‌دهد با ورود به بازارهای جدید و جذب مشتریان بیشتر، موجب افزایش سطح درآمد شوند. افزایش تعداد مشتریان و فروش محصولات به بازارهای متعدد، می‌تواند به شکل قابل توجهی سودآوری را افزایش دهد. این رشد درآمد برای سازمان‌های تجاری، امکان تخصیص منابع بیشتر به تحقیق‌وتوسعه، بهبود محصولات و همچنین ارتقای فناوری را به ارمغان می‌آورد.

2- تنوع‌بخشیدن به بازارهای فعالیت و کاهش ریسک

توسعه بازار به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا با تنوع‌بخشیدن به بازارهای حوزه فعالیت خود، ریسک‌های مرتبط با وابستگی به یک بازار خاص را کاهش دهند. همچنین با ورود به بازارهای جدید، گسترش دامنه محصولات و همکاری با تعداد مشتریان بیشتر، دربرابر نوسانات اقتصادی و تغییرات ناگهانی بازار مصون باشند. این موضوع که به عبارتی استفاده از استراتژی تنوع در کسب‌وکار است، می‌تواند به ایجاد پایداری بلندمدت و کاهش وابستگی به یک منبع درآمد خاص منجر شود.

3- استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود

توسعه بازار به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از ظرفیت‌های تولیدی و منابع موجود خود به‌صورت بهینه‌تری استفاده کنند. یک شرکت تجاری با ورود به بازارهای جدید، می‌تواند از زیرساخت‌ها، سرمایه انسانی، دانش و فناوری خود بهره‌برداری بیشتری داشته باشد. درنتیجه بهره‌وری را افزایش دهد. این امر، خود می‌تواند زمینه‌ساز کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها نیز باشد.

4- تقویت برند تجاری و افزایش اعتبار

به‌طور معمول، شرکت‌های تجاری که در چندین بازار متعدد فعالیت دارند از نظر مشتریان و سایر ذی‌نفعان، به‌عنوان شرکت‌های معتبرتر و باثبات‌تر شناخته می‌شوند. این اعتبار می‌تواند به جذب مشتریان جدید، جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، ایجاد فرصت‌های همکاری و شراکت‌های استراتژیک منجر شود.

5- تشویق به نوآوری و بهبود مستمر

از آنجا که توسعه بازار، نیازمند نوآوری و بهبود مستمر در محصولات و شیوه‌های عملکرد است، موفقیت در بازارهای جدید، مستلزم پایش مداوم، مطالعه شرایط بازار هدف، نیاز و ترجیحات مشتریان است تا با ارائه راه‌حل‌های جدید و بهبودیافته، ارزش بیشتری به مشتریان بازار هدف ارائه شود. این فرایند نوآوری مداوم، می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری و حفظ موقعیت برتر در میان رقبا کمک کند.

6- بهره‌برداری از فرصت‌های رشد در فضای بین‌المللی

توسعه بازار می‌تواند مسیر یک کسب‌وکار را به بازارهای بین‌المللی برساند. با ورود به بازارهای بین‌المللی، شرکت‌های تجاری می‌توانند از مزایای مقیاس بزرگتر، دسترسی به منابع جدید، تعامل با مشتریان و شرکای تجاری مختلف بهره‌مند شوند. این فرصت‌ها می‌تواند به شرکت‌های تجاری کمک کند تا درصورت تمایل، به شرکت‌های چندملیتی تبدیل شوند و جایگاه خود را در صحنه جهانی تقویت کنند.

تاثیر سهامداران در کسب‌وکار

در اقتصاد مدرن، نقش سهامداران، فراتر از مالکیت صرفا بخشی از سهام یک شرکت تجاری بوده و نقش مهمی در شکل‌دهی به حاکمیت شرکتی، توسعه بازار و رشد اقتصادی دارند. درحقیقت درک تاثیرات سهامداران در عملکرد یک شرکت تجاری برای شناخت چگونگی تکامل و عملکرد یک کسب‌وکار در بازار فعالیت، ضروری است.

  • سهامداران و حاکمیت شرکتی: سهامداران به‌ویژه سهامداران عمده، تاثیر عمیقی بر حاکمیت شرکتی اعمال می‌کنند. آنها با استفاده از حق رای خود می‌توانند بر تصمیمات کلیدی مانند انتصاب اعضای هیئت‌مدیره، تایید ادغام‌ها و تملک‌ها و دیگر تصمیمات راهبردی شرکت تاثیر بگذارند. حاکمیت شرکتی موثر که توسط سهامداران فعال، متعهد و همسو هدایت می‌شود، متضمن هدایت روبه‌جلوی شرکت در مسیر افزایش ارزش‌ها خواهد بود. هماهنگی و همراستابودن سهامداران، معمولا شیوه‌های حاکمیتی بهتر شرکت را ترویج می‌کند، زیرا از سیاست‌هایی حمایت می‌کند که با ایجاد ارزش و پایداری بلندمدت همسو می‌شود.
  • افزایش نقدینگی: سهامداران، با افزایش نقدینگی به توسعه بازار کمک می‌کنند. حضور سهامداران فعال، معاملات روان‌تر را تسهیل می‌کند و اسپرد (اختلاف قیمت خریدوفروش) پیشنهادات خریدوفروش را کاهش می‌دهد. این نقدینگی برای عملکرد بازار، حیاتی است. همچنین جذب سرمایه برای شرکت‌ها و ورودوخروج سرمایه‌گذاران از موقعیت‌ها را آسان‌تر می‌کند. سرمایه‌گذاران خرد، اگرچه معمولا در مقایسه با سرمایه‌گذاران نهادی، دارای سهم کمتری هستند، اما درمجموع، سهم قابل توجهی در نقدینگی بازار دارند. مشارکت آنها توزیع گسترده‌تر سهام را تضمین می‌کند و با ایجاد جریان دائمی در فعالیت خریدوفروش به ثبات بازار کمک می‌کند.
  • ترویج نوآوری و رشد: سهامداران با تقویت نوآوری و رشد، از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با فناوری‌ها و مدل‌های تجاری امیدوارکننده، سرمایه لازم را برای تحقیق‌وتوسعه فراهم کرده و توسعه بازار را هدایت می‌کنند. این سرمایه‌گذاری‌ها برای شرکت‌های فناور که اغلب در خط مقدم نوآوری فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته در این زمینه از اهمیت مضاعفی برخوردارند، چراکه علاوه بر تامین منابع مالی، با فراهم‌کردن تخصص، مربی‌گری و تامین شبکه‌های گسترده ارتباطات تجاری به شرکت‌ها در حصول موفقیت کمک می‌کنند. موفقیت این سرمایه‌گذاری‌ها به پویایی بازار و معرفی محصولات جدید کمک می‌کند و حتی می‌تواند منجر به ایجاد صنایع جدید و دگرگونی در اکوسیستم‌های کسب‌وکاری شود.
  • اعتماد بازار: رفتار سهامداران می‌تواند به شکل قابل توجهی بر اعتماد بازار تاثیر بگذارد. نگرش مثبت سرمایه‌گذاران به عملکرد شرکت، شرایط اقتصادی و آینده مطلوب، می‌تواند منجر به افزایش قیمت سهام شود. همچنین در سوی دیگر، نگرش منفی و عدم اطمینان اقتصادی یا حاکمیت شرکتی ضعیف می‌تواند منجر به کاهش مشارکت سرمایه‌گذاران نسبت به شرکت تجاری شود. سهامداران، به‌ویژه سهامداران بزرگ، نقش کلیدی در نشان‌دادن اعتماد بازار به عملکرد یک شرکت دارند. تصمیمات سرمایه‌گذاری و اظهارات عمومی آنها می‌تواند بر ادراکات و اقدامات سرمایه‌گذاران دیگر تاثیر بگذارد و یک حلقه بازخورد ایجاد کند که می‌تواند بازارها را تثبیت یا بی‌ثبات کند.

چالش‌‌ها

درحالی که سهامداران، نقش محوری در توسعه یک کسب‌وکار و حتی بازار ایفا می‌کنند، نفوذ آنها در یک کسب‌وکار و عملکرد شرکت تجاری بدون چالش نیست. در رویکرد کوتاه‌مدت که در آن سرمایه‌گذاران به‌‌جای ایجاد ارزش بلندمدت، بر دستاوردهای فوری تمرکز می‌کنند، می‌توانند شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهند تا رشد مالی کوتاه‌مدت را بر رشد پایدار اولویت‌ دهند. این رفتار می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری کم در زمینه‌هایی مانند تحقیق‌وتوسعه یا آموزش کارکنان شود و درنهایت به توسعه بلندمدت و پایدار آسیب برساند. علاوه‌بر این، تمرکز مالکیت در دست چند سرمایه‌گذار بزرگ می‌تواند منجر به تضاد منافع بالقوه شود. همچنین تنوع دیدگاه‌ها می‌تواند موضوع تصمیم‌گیری شرکتی را با مشکل مواجه سازد.

تاثیر سهامداران در توسعه بازار

با درنظرداشتن تاثیر گسترده و چندجانبه سهامداران بر فضای کسب‌‌وکار، به‌‌ویژه موضوع توسعه بازار، اهمیت همسوبودن و وجود درک مشترک میان سهامداران در مسیر توسعه بازار به شرح موارد زیر قابل بررسی است:

  • همسویی استراتژیک: در فضای کسب‌وکار، همسوبودن سهامداران، همسویی استراتژی‌ها را تقویت و تضمین می‌کند تا همه درجهت تحقق اهداف و مقاصد برنامه‌ریزی‌شده فعالیت کنند. هنگامی که سهامداران، دیدگاه واحدی برای توسعه بازار به اشتراک می‌گذارند، اولویت‌بندی شیوه‌ها، تخصیص موثر منابع و تصمیم‌‌گیری آگاهانه و همدلانه که می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار شود، دردسترس خواهد بود.
  • همکاری تقویت‌شده: توسعه بازار، مستلزم همکاری و همراهی گروه‌های عملکردی در حوزه‌های مختلف، درکنار حمایت سهامداران است. درک مشترک سهامداران از توسعه بازار؛ ارتباطات، همکاری و مشارکت را تسهیل می‌کند و تیم‌های مختلف را قادر می‌سازد تا به‌طور منسجم با یکدیگر درجهت اهداف کسب‌وکار و رفع موانع فعالیت کنند.
  • بهبود تصمیم‌گیری: تصمیم‌گیری آگاهانه درجهت اجرای طرح‌های موفق توسعه بازار بسیار پراهمیت است. هنگامی که سهامداران درک مشترکی از پویایی بازار، نیازهای موجود در بازار هدف، چشم‌انداز رقابتی و اهداف تجاری داشته باشند، می‌توانند بینش و دیدگاه ارزشمندی را ارائه دهند که تصمیمات را تعیین می‌کند. این خرد جمعی، احتمال عدم همسویی، سوءتفاهم و اشتباه‌های پرهزینه را کاهش خواهد داد.
  • رویکرد مشتری‌محور: مشتریان در تلاش‌های توسعه بازار، نقش محوری دارند و درک نیازها، ترجیحات و نکاتی که موجب آزار آنها شده بسیار مهم است. زمانی که سهامداران، درک مشترکی از مشتری‌محوری دارند، می‌توانند تلاش‌های خود را در مسیر اجرای موفق پروژه‌ پیش ‌رو، ارائه محصولات موفق و ایجاد تجربیاتی که مورد اقبال و رضایت مشتریان است، هماهنگ کنند و منجر به کسب رضایت و وفاداری مشتریان شوند.
  • سازگاری و انعطاف‌پذیری: بازارها به‌طور پیوسته درحال تحول هستند. به همین دلیل کسب‌وکارها باید چابک و سازگار باشند تا تغییرات، زمینه‌ساز ناکامی آنها نشود. درک مشترک در میان سهامداران، به‌واسطه افزایش تمرکز در هدف‌های تعیین‌شده، سازمان اجرایی یک کسب‌وکار را قادر می‌سازد که تغییرات را بهتر پیش‌بینی کند، با سرعت بتواند به پویایی بازار پاسخ دهد و از فرصت‌های درحال ظهور بهره ببرد. این سازگاری، انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با اطمینان، از عدم قطعیت‌ها و چالش‌ها عبور کنند.

 

بدیهی است که وجود هر یک از موارد مطرح‌شده موجب بروز مشکلات و حتی بحران‌هایی خواهد بود که به‌سلامت‌گذشتن از آنها مستلزم صرف هزینه‌های مالی و زمانی است. درنتیجه این هزینه‌کرد، فرصت‌هایی در مسیر موفقیت سازمان در زمینه‌های گوناگون و به‌ویژه توسعه بازار از دست خواهند رفت. درنتیجه، وجود یا ایجاد همسویی و درک مشترک میان سهامداران یک کسب‌وکار دررابطه با توسعه بازار، به‌نوعی زمینه‌ساز ارتقای احتمال موفقیت و تحقق اهداف کسب‌وکار خواهد بود.

 

نوشته شده توسط:
مدیر بازاریابی و فروش داتین