صفحه اصلی » پرونده موضوعی » نقش سرمایه انسانی در ایجاد کسبوکار جدید در سازمان
سازمانها برای بقا و رشد در گذر زمان، نیاز به گسترش فعالیتها یا افزایش بهرهوری فرایندهای خود دارند. این گسترش میتواند با راهکارهای مختلفی به دست بیاید؛ سرمایهگذاریهای درونسازمانی و برونسازمانی. انجام این سرمایهگذاریها میتواند به تقویت بنیه سازمان بینجامد یا باعث کاهش توانمندیهای مالی و عملکردی آن شود که درنهایت به ایجاد ضرر برای سازمان منجر خواهد شد.
تمرکز این مقاله روی سرمایهگذاریهای داخلی سازمانهاست که اغلب به ایجاد کسبوکارهای جدید خواهد انجامید. ایجاد این کسبوکارهای جدید، توسط سرمایه انسانی انجام خواهد شد که به دو بخش سرمایه انسانی درونسازمانی و برونسازمانی تقسیم میشوند. سرمایه انسانی برونسازمانی اغلب با عنوان مشاور، مربی، منتور و… در سازمان حضور خواهد یافت و سرمایه انسانی درونسازمانی در دو بخش مدیران و سایر کارمندان معرفی میشوند.
همانگونه که در بالا گفته شد، سرمایه انسانی نقشی حیاتی در ایجاد کسبوکار جدید در سازمان ایفا میکند. آنچه منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل میکند، آموزش و توسعه افراد برای تبدیلشدن آنها به کارمند برتر، کارآفرین، خلاق و نوآور است. سرمایه انسانی بااستعداد و متعهد، ستون فقرات هر کسبوکار جدیدی است. آنها ایدهها را به واقعیت تبدیل میکنند، فرصتهای جدید را شناسایی و به سازمان کمک میکنند تا در دنیای پویای امروز، رقابتی باقی بماند.
با سرمایهگذاری در سرمایه انسانی، سازمانها میتوانند شانس خود را برای موفقیت در ایجاد کسبوکارهای جدید افزایش دهند. کارکنان خلاق، بااستعداد و متعهد، دارایی ارزشمندی هستند که میتوانند به سازمانها کمک کنند تا در دنیای درحال تغییر امروز، به نوآوری و رشد ادامه دهند. قبل از شروع به تعریف سرمایه انسانی در ایجاد کسبوکار جدید در سازمان، ضروری است تعاریفی در این خصوص ارائه شود:
نیروی انسانی در هر سازمان، زمانی میتواند بهصورت موثر و کارآمد به وظایف خود بپردازد که تبدیل به سرمایه انسانی برای آن شود. نیروی انسانی توانمند، موثر و شایسته میتواند در ایجاد کسبوکارهای جدید برای سازمانها بسیار موثر باشد. کارکنان مختلفی میتوانند در قالب سرمایه انسانی در سازمانها وجود داشته باشند. کارکنان معمولی، کارکنان برتر، کارآفرینان سازمانی و… .
کارکنان سازمانها میتوانند براساس عملکرد، تعهد، نگرش، رفتار و میزان خلاقیت و نوآوری تقسیمبندی شوند. قطعا آن بخش از کارکنان که بهعنوان سرمایه انسانی تلقی میشوند دارای سطوح بالاتر و مثبتی از موارد فوق هستند و نقش بیشتری در فعالیتهایی دارند که منجر به ایجاد کسبوکارهای جدید در سازمانها میشود.
درحالی که مزایای متعددی برای گسترش کسبوکارهای جدید در سازمانها وجود دارد، خطرات و چالشهایی نیز هست که باید توسط مدیران ارشد و سرمایه انسانی هر سازمان در نظر گرفته شود. برخی از این خطرات و چالشها عبارتند از:
ایجاد کسبوکار جدید در سازمانها چالشبرانگیز است، اما با اتخاذ رویکردی استراتژیک و برنامهریزی دقیق، میتوان احتمال موفقیت را بهطور قابل توجهی افزایش داد. در اینجا چند نکته برای غلبه بر چالشهای رایج وجود دارد:
بدیهی است بخش زیادی از این خطرات و چالشها میتواند توسط سرمایه انسانی توانمند در سازمان، رفع یا مدیریت شود.
در اینجا برخی از ویژگیهای کلیدی سرمایه انسانی که برای ایجاد کسبوکار جدید در سازمانها ضروری هستند، آورده شده است:
یافتن افراد مناسب برای رهبری و هدایت ابتکارات جدید، بهمنظور ایجاد کسبوکار جدید و موفقیت هر کسبوکاری حیاتی است. سرمایههای انسانی موفق، دارای ترکیبی منحصربهفرد از مهارتها، ویژگیها و تجربیات هستند که آنها را قادر میسازد تا ایدههای جدید را به واقعیت تبدیل کنند، چالشها را پشت سر بگذارند و تیمها را بهسمت موفقیت سوق دهند.
در اینجا چند روش برای شناسایی افراد مناسب، بهمنظور ایجاد کسبوکار جدید در سازمانها آورده شده است:
1. بهدنبال افراد با سابقه اثباتشده در نوآوری و کارآفرینی باشید:
2. بهدنبال افرادی بااشتیاق و متعهد به ایده جدید باشید:
3. مهارتهای حل مسئله و تفکر انتقادی را ارزیابی کنید:
4. مهارتهای رهبری و توانایی افراد در ایجاد انگیزه در تیمها را ارزیابی کنید:
5. تناسب فرهنگی را ارزیابی کنید:
6. ارزیابیهای شخصیتی و رفتاری را انجام دهید:
7. از طریق منابع داخلی و خارجی، نامزدها را معرفی کنید:
8. نامزدها را از طریق فرایند مصاحبه جامع ارزیابی کنید:
9. به غریزه خود اعتماد کنید:
به یاد داشته باشید که یافتن افراد مناسب برای ایجاد کسبوکار جدید، یک فرایند سرمایهگذاری است. بنابراین با صرف زمان برای شناسایی افراد بااستعداد و ارائه منابع و پشتیبانی لازم، میتوانید شانس خود را برای موفقیت در ابتکارات کارآفرینی بهطور قابل توجهی افزایش دهید.
برای اینکه سرمایه انسانی بتواند بهطور موثر در ایجاد کسبوکار جدید نقش ایفا کند، سازمانها باید اقداماتی را برای جذب، توسعه و حفظ کارمندان مناسب انجام دهند. این اقدامات شامل موارد زیر است:
در این مقاله به بررسی اهمیت سرمایه انسانی در ایجاد کسبوکارهای جدید در سازمانهای موجود پرداختیم. سرمایه انسانی که شامل مهارتها، دانش و تجربه افراد میشود، برای شناسایی فرصتهای جدید، ارائه ایدههای نوآورانه، توسعه و اجرای طرحهای کارآفرینانه و ایجاد فرهنگ نوآوری ضروری است. رهبران سازمان نقش کلیدی در ایجاد محیطی دارند که در آن سرمایه انسانی بتواند شکوفا شود و بهطور کامل در ایجاد کسبوکارهای جدید مشارکت کند. درحقیقت سرمایهگذاری روی سرمایه انسانی، یک عامل کلیدی برای افزایش شانس سازمانها در ایجاد کسبوکارهای جدید و موفق است.