Search
Close this search box.

اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات

برای عقب‌نماندن از سایر کشورها و تکنولوژی‌های برخط فین‌تکی باید پارادایم شیفتی در نگاه توسعه داشته باشیم و با الهام‌گیری از سایر کشورها و تعاملات بازیگران بزرگ و قانون‌گذاران، مسیر فین‌تک را به شکوفایی برسانیم.
تعریف GDP به زبان ساده ارزش بازار تمامی کالاها و خدمات نهایی تولید و عرضه‌شده در کشور در دوره زمانی خاص و منظور از ارزش بازار، همان قیمتی است که کالاها و خدمات با آن مبادله می‌شوند.
کیوان جامه‌بزرگ معتقد است فقدان باور و اراده لازم در سیاست‌گذاران برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات، غلبه نگاه امنیتی بر اقتصادی، نرخ بالای مهاجرت سرمایه انسانی و درنهایت عدم انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین مشکلات صنعت آی‌سی‌تی است.
الزامات اقتصادی و سیاسی با نوآوری‌های فناوری ترکیب می‌شوند تا رشد اقتصاد دیجیتال را تحریک کنند، به ویژه در کشورهای درحال توسعه سطوح رشد بالا است. این رشد معمولا توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت آن را هدایت می کند و توسط جامعه مدنی و دانشگاهی تحلیل می شود.
قانون مالکیت معنوی با خلاقیت و نوآوری سروکار دارد و در حوزه فناوری اطلاعات، این قوانین به چگونگی محافظت از نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات، برای رسیدن به پیشرفت‌های بیشتر می‌پردازد.
شرایط سخت اقتصادی درحال حاضر، برای تمامی کسب‌وکارها موقعیتی بحرانی ایجاد کرده است. صنعت نرم‌افزاری نیز از این قاعده، مستثنی نیست و از قضا با توجه به رویکرد فرهنگی درمورد قیمت نرم‌افزارها، وضعیت پیچیده‌تر است.
چه نگاهی باعث شده تا ورود شرکت‌های فناور به بورس با چالش مواجه شود و کدام پای اقتصاد کشور می‌لنگد که هم سهامدار و هم مدیران بورس را در خرید و عرضه سهام با تردید مواجه کرده است.
دیگر هیچ چیز مثل قبل نیست. نه اقتصاد، نه سیاست و نه تعاملات اجتماعی. کرونا هم که دیگر قوز بالای قوز. در این وانفسا نفسی از ما گرفت که هیچ کدام هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم و در هر کاری که می‌خواهیم وارد آن شویم می‌گوییم: «یادت هست کرونا با ما این کار و آن کار را کرد!»، «یادت هست قرار بود همان سال فلان کار را کنیم اما تورم همه چیز را خراب کرد!» چه بسیار کسب‌وکارهایی که با کرونا نابود شدند یا حداقل بعد از آن دو سال دیگر نفسشان بالا نیامد. هرچند آمار رسمی وجود ندارد اما طبق یک تحقیق انجام‌شده شیوع ویروس کرونا در ایران باعث کاهش 9 درصدی تولید ناخالص داخلی کشور شده است.
شرکت‌های حوزه‌ فناوری نقش پررنگی در اقتصاد جهان دارند و این سهم هر روز بیشتر از گذشته می‌شود. در ایران نیز این رویداد با وجود همه‌ موانع درحال رخ‌دادن است. نکته‌ مهم، پیچیدگی و گستردگی شرکت‌های فعال در این حوزه است؛ حوزه‌ای که با گسترده‌ترشدن خدمات و محصولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چسبندگی آن به بخش‌های متفاوت اقتصادی این حوزه گسترده‌تر می‌شود. این موضوع از سویی مطالعه این شرکت‌ها را سخت‌تر هم می‌کند.
ادبیات سرمایه‌گذاری و شرکتداری با تغییر نسل‌ها متحول شده است. تبلور این اتفاق با نگاهی به با ارزش‌ترین برندهای جهان ملموس‌تر می‌شود و حاکی از این واقعیت است که از بین ۱۰ برند موجود، حدود پنج شرکت، پایه استارت‌آپی دارند درحالی که در سال‌های نه چندان دور، با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا بر پایه دارایی فیزیکی استوار بودند و خودروسازان و تولیدکنندگان نفت و مواد غذایی در صدر این بنگاه‌های دارایی محور جا خوش کرده بودند.