Search
Close this search box.

زنجیره ارزش: مشارکت‌ها و توسعه بازار

در این مقاله به بررسی و تحلیل استراتژی‌های مختلف برای تکمیل زنجیره ارزش در کسب‌وکارهای دیجیتال جهان می‌پردازیم. هر استراتژی، با توجه به نوع فعالیت و اهداف خاص شرکت، می‌تواند به بهبود فرایندها، افزایش کارایی و درنهایت افزایش سودآوری منجر شود. از توسعه داخلی گرفته تا همکاری با شرکت‌های مکمل و ادغام یا خرید مالکیت سایر شرکت‌ها، هر کدام می‌تواند نقش موثری در ارتقای جایگاه شرکت در بازار داشته باشد.
اصولا راه‌های زیادی برای تمرکز بر توسعه زنجیره ارزشی که مبتنی و متعهد به مدل‌های کسب‌وکاری یا محصولات یک شرکت باشد، وجود دارد، ولی یکی از سوال‌های مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که نوآوری در یک محصول آیا می‌تواند از ورود رقبا جلوگیری کند؟
در چشم‌انداز اقتصاد پویای امروز، سازمان‌ها استراتژی‌های نوآورانه‌ای را برای رشد و تضمین مزیت رقابتی خود اتخاذ می‌کنند که از میان آنها، خرید یا اکتساب (Acquiring)، ادغام و تملیک (M&A) و استارتاپ استودیوها از پرکاربردترین استراتژی‌های مورد استفاده هستند.
وقتی از زاویه دید غیرمتمرکز به مقوله تولید ارزش نگاه کنید، نیازمند نوعی ابزار تبادل ارزش (پول) غیرمتمرکز هستید تا با کمک آن، زنجیره‌های ارزش غیرمتمرکز شکل‌گرفته در جامعه بشری را هدایت کنید. درنتیجه این نوع نگرش است که می‌توان متوجه شد، طراحی و عرضه Bitcoin به‌عنوان یک واحد پولی غیرمتمرکز، تحت هر شرایط و کیفیتی می‌بایست در محدوده سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی اتفاق می‌افتاد.
یافتن افراد مناسب برای رهبری و هدایت ابتکارات جدید، به‌منظور ایجاد کسب‌وکار جدید و موفقیت هر کسب‌وکاری حیاتی است. سرمایه‌های انسانی موفق، دارای ترکیبی منحصربه‌فرد از مهارت‌ها، ویژگی‌ها و تجربیات هستند که آنها را قادر می‌سازد تا ایده‌های جدید را به واقعیت تبدیل کنند، چالش‌ها را پشت سر بگذارند و تیم‌ها را به‌سمت موفقیت سوق دهند.
راه‌اندازی کسب‌وکار و ساخت محصول، بدون توجه به نیاز کاربر بدون شک به بی‌راهه خواهد رفت. اما باید در نظر داشت در مقوله توسعه زنجیره ارزش، درصورتی که اقدامات جدید با کسب‌وکار و محصولات فعلی، هم‌افزایی نداشته باشد، عملا یک کسب‌وکار جدید و نوپا راه‌اندازی شده که نمی‌تواند از داشته‌های کسب‌وکار مادر بهره بگیرد.
اهمیت توجه به نیازهای کاربران توجه به نیازهای کاربران، یکی از اصول اساسی موفقیت در هر کسب‌وکاری است. درک و پاسخ به این نیازها می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست در بازار را رقم بزند.
در اقتصاد مدرن، نقش سهامداران، فراتر از مالکیت صرفا بخشی از سهام یک شرکت تجاری بوده و نقش مهمی در شکل‌دهی به حاکمیت شرکتی، توسعه بازار و رشد اقتصادی دارند. درحقیقت درک تاثیرات سهامداران در عملکرد یک شرکت تجاری برای شناخت چگونگی تکامل و عملکرد یک کسب‌وکار در بازار فعالیت، ضروری است.
کارآفرینی سازمانی یکی از انواع کارآفرینی است که درون یک سازمان شکل می‌گیرد. این کارآفرینی می‌تواند توسط یک فرد یا تیم، از میان کارکنان سازمان انجام شود. درواقع کارکنان سازمان می‌توانند علاوه‌بر انجام وظایف جاری خود به‌منظور رشد و پیشرفت سازمان، مانند یک کارآفرین نیز عمل کنند.
بنابراین بانک‌ها برای حفظ رقابت‌پذیری خود، باید تصمیماتی استراتژیک درمورد قابلیت‌هایی از زنجیره ارزش که می‌تواند به آنها برای رقابت در بازار کمک کند، اتخاذ کنند تا مدل‌های کسب‌وکار خود را متمایز سازند. به ‌عبارت دیگر بانک‌ها با تحلیل زنجیره‌ ارزش، می‌توانند قابلیت‌هایی را که با تمرکز بر آنها منجر به توسعه‌ محصولات، خدمات و نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار خود و افزایش سودآوری می‌شود، شناسایی کنند.