Search
Close this search box.

هم‌افزایی صنعت بیمه و فناوری اطلاعات

صنعت بیمه در ایران با وجود ضریب نفوذ قابل قبول اینترنت و تلفن‌های هوشمند، درحال حاضر در گام های نخست همراهی با نوآوری‌های فناورانه جهت تطابق با انتظارات بیمه‌گذاران و توسعه ضریب نفوذ بیمه قرار دارد. تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران در مرحله تولد است و رشد چشمگیری نداشته است.
با رویکرد نوآوری باز در هسته بیمه‌گری می‌توان با ایجاد رقابت، همواره به بهترین کیفیت و کمترین قیمت رسید و با ایجاد اکوسیستمی برای ارائه محصولات مورد نیاز بازار، به افزایش ضریب نفوذ و گسترش بازار صنعت، دست یافت.
یکی از مهم­‌ترین عوامل ایجاد فضای مناسب برای هر گونه فعالیت فردی، اجتماعی، ملی و حتی بین‌المللی، امنیت است. شاید بدون اغراق بتوان ادعا کرد برخورداری از پوشش بیمه، دردسترس­‌ترین و مطمئن‌­ترین راهکار اقتصادی برای ایجاد امنیت است.
توجه بیمه پاسارگاد به استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات برای رشد و توسعه کسب‌و کار خود در کنار صیانت از ذی‌نفعان آن در به‌حدی است که در ساختار سازمانی خود در سطح معاون مدیر عامل، معاونت تخصیصی فناوری اطلاعات و شورای راهبردی تحول دیجیتال را جانمایی کرده است که شاید در صنعت بیمه بی‌نظیر باشد.
فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون نیز تن‌دادن به روند فناوری را آینده محتوم بیمه می‌داند. رویکردی که به‌حتم در سال‌های آینده تحولی جدی در پیکره عملیاتی بیمه ایجاد می‌کند. با او درباره چالش‌های ورود فناوری اطلاعات به رویکردهای بیمه‌گری در ایران و آینده صنعت، با همه مقاومت‌هایش صحبت کردیم.
 عوامل بسیاری در نتایج مثبت یا منفی صنعت بیمه موثر است، اما یکی از موثرترین راهکارها آن است که به کمک روش‌های موثر تحقیقات، با شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های بازار، ضمن کاهش هزینه‌ها، حق بیمه تولیدی و ضریب نفوذ آن را افزایش داد.
حجم عظیمی از داده‌هایی که سازمان‌ها تولید و ذخیره می‌کنند، می‌تواند بسیار زیاد باشد و مدیریت و محافظت از آن را چالش‌برانگیز می‌کند. این جایی است که حاکمیت داده وارد می‌شود.
کاهش ضریب نفوذ بیمه در همه کشورها، به‌خصوص کشورهای درحال توسعه از جمله ایران، موجب حذف پوشش‌های بیمه‌ای مختلف از سبد خرید افراد/ خانوارها می‌شود. به بیان دیگر، با کاهش درآمد افراد، هرچه بیشتر شاهد نحیف‌شدن پرتفوی صنعت بیمه نیز خواهیم بود.
دنیای نرم‌افزار هر روز درحال تغییر است. استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای بهبود فرایند‌های کسب‌وکاری و افزایش بهره‌وری، رویکردی عادی در کسب‌وکارهای امروزی است. نرم‌افزارهای مورد نیاز کسب‌وکارها را می‌توان از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. یکی از این رویکرد‌ها این است که سیستم‌های نرم‌‎افزاری مخصوص یک کسب‌وکار یا شرکت توسعه داده شده‌اند یا نرم‌افزاری عمومی است که در هر کسب‌وکاری کاربرد دارد. از گروه اول این نرم‌افزارها در صنعت بیمه می‌توان به Core Insurance اشاره کرد و در گروه دوم ابزارهایی مثل Microsoft Office و... قرار می‌گیرند.
در دنیای امروز، استفاده از داده‌ها به‌عنوان یک موضوع بسیار مهم و چالش‌برانگیز مطرح است. داده‌ها به‌صورت گسترده در انواع بخش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار هستند و به‌عنوان منبعی از اطلاعات و ابزاری برای تحلیل، پیش‌بینی و تصمیم‌گیری در اختیار ما قرار دارند. از سوی دیگر این داده‌ها می‌توانند برای درک الگوها، شناخت رفتارها، بهبود کارایی و افزایش بهره‌وری نیز مورد استفاده قرار گیرند.