Search
Close this search box.

کشف تقلب و تخلف در صنعت بانکداری

شبیه‌سازی کارت، سفارش/ پرداخت با سرعت بالا، مشاغل پرخطر و جعل هویت و حساب چهار روش تقلب رایج در دنیا در سال 2020 نام‌گذاری شده‌اند.
خانواده‌ها و مشاغل در دوران پاندمی کرونا با مشکل مواجه شدند اما در این میان، باندهای جنایتکار جرایم اقتصادی به‌سرعت از این پاندمی استفاده کرده و روش‌های جدید کلاه برداری را ابداع کردند. این‌ روش‌های کلاه برداری‌، شامل جعل هویت نیز است که این مورد، ترس مردم را موجب می‌شود. روشی که طی آن کلاه برداران وانمود می‌کنند از سازمان‌های قابل اعتمادی مانند وزارت بهداشت، بیمارستان یا ادارات دولتی هستند و سعی می‌کنند از این طریق دست به کلاه برداری بزنند.
در سال‌های اخیر، با پیشرفت نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، سرعت رشد فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزه مالی افزایش یافته است. بخش مالی به‌طور خاص، شاهد افزایش شدیدتری از موارد استفاده از برنامه‌های کاربردی یادگیری ماشین بوده است. این افزایش شدید، منجر به دست‌یابی به نتایجی بهتر، هم به نفع مصرف‌کنندگان و هم به نفع کسب‌وکارها شده است.
امروزه به دلیل گسترش زیرساخت های اینترنت و استفاده از موبایل، ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به فعالیت های مشتریان توسط شرکت های ارائه‌دهنده خدمات مالی با سهولت بیشتری انجام می پذیرد. از اهداف اصلی گردآوری و پردازش اطلاعات می توان به درک بهتر الگوهای رفتاری مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات مالی اشاره کرد که نقش مهمی در شناسایی تقلب های مالی صورت‌گرفته توسط آنان دارد. شناسایی و جلوگیری از تقلب می تواند دارایی های شرکت ها را حفظ کرده و سطح اعتماد به خدمات مالی ارائه‌شده را افزایش دهد.
آیا نیاز بشر به ثروت، نیازی طبیعی است؟ مکاتب بسیاری سعی در پاسخ به این سوال داشته‌اند و هر یک دلایل گوناگونی از جمله میل به قدرت، وجود سیستم‌های سرمایه‌داری، تامین نیازهای اولیه اساسی و... را علت ثروت‌طلبی بشر دانسته‌اند. هر چند لازمه پاسخ به این سوال، نیازمند بررسی و مکاشفه دقیق است اما آنچه به صورت حقیقتی غیر قابل انکار بین تمامی متفکران پذیرفته شده نیاز روزافزون بشر برای به‌دست‌آوردن هر چه بیشتر منابع مالی است.
با پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه بانکی و پرداخت، میزان تقلب و کلاه برداری‌های حرفه‌ای نیز افزایش پیدا کرده است. در این بین، با توجه به گسترش فعالیت‌های مالی و بانکی، فقدان یک سامانه جامع کشف تقلب در صنعت بانکی و پرداخت، معضلی با عنوان تراکنش‌های مشکوک را به وجود آورد. این موضوع باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های فعال در اکوسیستم بانکی کشور، از جمله داتین طراحی و تولید چنین سامانه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهند.
با ورود تکنولوژی به صنایع گوناگون، سازوکار ارائه خدمات در صنایع، با تغییرات بسیاری همراه شده است. در این میان، صنعت بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بانکداری مدرن تغییرات چشم‌گیری را نسبت به بانکداری سنتی مشاهده کرده است. به‌عنوان مثال می‌توان به انواع خدمات جدید بانکداری اینترنتی، خدمات مبتنی‌بر USSD، همراه بانک و... اشاره کرد.
داده‌های افراد در حوزه بانکی و پرداخت، آنقدر گسترش یافته که بروز تقلب و تخلف در آنها امری غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد. در این میان، همان‌طور که هر روز اهمیت این داده‌ها در زندگی افراد افزایش پیدا می‌کند، تلاش نهادهای مالی این بوده که وقوع این مسائل را به حداقل برسانند. پیش‌تر روش‌های کشف تقلب آفلاین یا همان کلاسیک، بهترین راهکار بود اما حالا با حضور و ظهور هر چه پررنگ‌تر تکنولوژی، به نظر می‌رسد شیوه‌های آنلاین بهتر از گذشته بتوانند از عهده تشخیص صحت این تراکنش‌ها برآیند.
واقعیت ناخوشایند این است که ممکن است به هر دلیلی شما کارت پرداخت خود را گم کنید، آن را جا بگذارید یا اینکه کارتتان را از شما بدزدند. احتمال دارد در این حالت از کارت شما برای تراکنش‌های غیرمجاز استفاده شود. این تراکنش‌های غیرمجاز می‌تواند در قالب برداشت از خودپرداز، خرید از کارت خوان یا خرید آنلاین رخ بدهند. در این مطلب، انواع تخلف و تقلب را در بخش‌های مختلف خدمات بانکی بررسی می‌کنیم.
صنعت بانکداری، یکی از صنایعی است که در طول دو دهه گذشته و به لطف گسترش استفاده از اینترنت، رشد کمی و توسعه کیفی زیادی را تجربه کرده است. گسترش خدمات بانکی و سادگی روزافزون استفاده از آنها، در کنار فرصت‌های بسیاری که برای بانک‌ها و مشتریانشان به وجود آورده، باعث صرفه‌جویی‌هایی در وقت و هزینه افراد شده اما تهدیدهایی را هم در بر داشته است. تهدیدهایی که زمینه را برای کلاهبرداری‌های کوچک و بزرگ فراهم کرده است. در این گزارش به بحث «تقلب و تخلف در صنعت بانکداری» می‌پردازیم.